Bursa Constructiilor - Spaţiile de birou vor fi reconfigurate pentru a servi unui alt scop

Piaţa amenajărilor de birouri a fost printre cele afectate de pandemia de coronavirus, pe de-o parte pentru că activitatea din birouri a fost suspendată o bună perioadă, iar pe de alta pentru că apetitul pentru investiţii noi în această zonă a dispărut.

Horaţiu Didea, managing partner Work­space Studio, companie specializată în soluţii de amenajări şi mobilier de birou orientat către design ergonomic, consideră că pe termen lung nişa de piaţă pe care activează va creşte, chiar dacă într-un ritm mai redus faţă de anii trecuţi, când a fost o perioadă de boom economic. Domnia sa ne-a acordat un interviu în care ne-a vorbit despre soluţiile de amenajare a birourilor pentru reducerea riscului răspândirii noului coronavirus, despre cum vor arăta birourile în următoarea perioadă, dar şi despre principalele provocări din piaţă în actualul context.

Proiectele noi de amenajare au scăzut cu aproape 70%, în primele 6 luni ale anului
"Birourile viitorului vor fi mai ergonomice, mai aerisite, mai plăcute şi vor reflecta mai mult identitatea şi cultura organizaţională a companiei"

Reporter: În ce măsură este afectată piaţa de birouri de pandemia de coronavirus?

Horaţiu Didea: După aproape 6 luni, toate pieţele sunt afectate într-o măsură mai mare sau mai mică, totul este conectat şi afectat. Piaţa amenajărilor de birouri a fost printre cele afectate, pe de-o parte pentru că activitatea din birouri a fost suspendată o bună perioadă, iar pe de alta pentru că apetitul pentru investiţii noi în această zonă a dispărut. Proiectele noi de amenajare au scăzut cu aproape 70%, majoritatea fiind amânate până când situaţia economică şi amploarea recesiunii prind ceva mai mult contur. Pe de altă parte au continuat proiectele de dezvoltare care fuseseră aprobate deja şi se lucrează destul de intens la potenţiale proiecte care ar trebui sa aibă loc în 2021.

Reporter: Ce impact au asupra proiectelor noile măsuri de distanţare? Credeţi că putem vorbi de o reconfigurare pe termen lung a spaţiilor de birou?

Horaţiu Didea: Da, pe termen lung, pariul meu este că spaţiile de birou vor fi reconfigurate pentru a servi unui alt scop. Acum 20 ani spaţiul de lucru era configurat într-un fel care să permită activitatea individuală de procesare a datelor -computer pe birou, telefon pe birou, puncte fixe pentru majoritatea echipamentelor. Astăzi, munca de procesare poate fi realizată de oriunde, prin urmare nevoia de spaţiu de real estate alocat pentru birouri clasice este mai redusă. Creşte însă nevoia de interacţiune productivă cu colegii. Biroul devine o staţie de colaborare în care se iau deciziile importante, unde se dis­cută strategii şi spaţiu propice pentru inovaţie şi creaţie.

Cred că birourile viitorului vor fi mai ergonomice, mai aerisite, mai plăcute şi vor reflecta mai mult identitatea şi cultura organizaţională a companiei.

Reporter: Cum se va reflecta pandemia asupra felului în care vor arăta birourile în următoarea perioadă?

Horaţiu Didea: Cred că situaţia globală actuală a accelerat o tendinţă pe care multe companii au adoptat-o în ultimii ani, respectiv aceea de a transforma birourile în spaţii utilizate în special pentru munca de creaţie şi cooperare, în spaţii de interacţiune socială. Marile corporaţii din IT au dezvoltat birourile în această direcţie în ultimii ani, în paralel cu adopţia muncii parţiale remote, care a permis folosirea spaţiului de real estate într-un mod eficient şi care stimulează productivitatea muncii. Pe lângă elementele pur igienice care vor fi folosite mult mai intens - aerisire, circulaţii, curăţenie, materiale folosite, în condiţiile în care din cauza pandemiei munca remote a devenit populară în majoritatea domeniilor, birourile se adaptează la o nouă realitate, care presupune spaţii mai aerisite, zone de colaborare tip club-house, spaţii pentru echipe de proiect, dar şi întâlniri one-to-one sau zone de relaxare. O altă consecinţă a crizei sanitare este necesitatea adaptării şi integrării soluţiilor digitale din sfera IoT. Uşi automatice, comandă vocală, senzori de proximitate sunt doar câteva dintre soluţiile pentru birourile viitorului care îşi fac loc în această perioadă.

Reporter: Ce măsuri trebuie să aibă în vedere antreprenori pentru a îşi putea relua în siguranţă activitatea de la birouri?

Horaţiu Didea: Mediul poate fi un catalizator pentru schimbarea comportamentului, însă acesta nu poate singur să asigure starea de sănătate a angajaţilor. O politică şi o cultură organizaţională, care asigură şi posibilitatea continuării muncii remote, contribuie la o eficienţă crescută pentru companie.

Focusul nostru este în amenajarea spaţiilor ergonomice, human centered, însă milităm pentru adaptarea comportamentului la locul de muncă pentru a asigura un mediu cât mai sigur. Soluţiile trebuie gândite pe termen scurt, dar şi holistic, pe termen mediu şi lung.

Sunt trei mari metode care controlează schimbarea - managementul, tehnologia şi managementul spaţiului şi mobilierului. Direcţia oferită de management este cea mai importantă, urmată de digitalizare accelerată şi completată cu soluţii de amenajare şi mobilare juste.

Dacă se asigură o reducere a densităţii umane în birou, fie prin politici de work from home, prin reduceri iminente de personal sau modificarea frecvenţei sau programului de lucru, fiecare spaţiu poate fi reamenajat, fără inves­tiţii majore în echipamente noi. Schimbarea orientării birourilor, schimbarea funcţionalităţii unor spaţii sau eliminarea unor piese de mobilier pot asigura, în primă fază, distanţarea şi acomodarea unui număr mai redus de angajaţi, care să se simtă în siguranţă în birou.

Reporter: Putem vorbi de oportunităţi în piaţa de amenajare a birourilor în această perioadă, având în vedere că este nevoie de noi măsuri de siguranţă?

Horaţiu Didea: Nu le-aş numi oportunităţi, pentru că vorbim de creşteri pe nişe foarte mici de piaţă, dar de o scădere majoră pe ansamblu. De exemplu, noi am crescut cu 100% vânzările de scaune ergonomice Herman Miller pe segmentul rezidenţial, pentru că oamenii au fost puşi în situaţia de a-şi amenaja birouri acasă. Însă la nivel de business, acest segment reprezintă maxim 10% din cifra de afaceri anuală.

S-a dublat cererea de purifica­toare de aer, dar din nou, impactul lor în cifra de afaceri totală a companiei este redus. Principala oportunitate constă în deschiderea accelerată pe care noua paradigmă o impune - des­chiderea către soluţii moderne şi tehnologice de management al spaţiului, ergonomie şi calitate.

Reporter: Cu ce soluţii veniţi în abordarea amenajării spaţiilor de birouri în actualul context?

Horaţiu Didea: Poate părea paradoxal, însă soluţiile pe care noi le propuneam înainte de pandemie sunt implementabile în contextul actual. Noi susţinem amenajarea ergonomică, după principii human-centric, ceea ce presupune spaţii aerisite, zone largi de discuţie, zone separate pentru muncă individuală combinate cu shared desking, sau locuri de relaxare şi întâlniri unu-la-unu. Exact acest mix de zone multifunc­ţionale este utilizat astăzi în amenajări pentru a reduce riscul de răspândire a virusului.

Separarea birourilor se poate realiza printr-o multitudine de soluţii, nu doar prin panouri de plexi. În funcţie de designul general al proiectului, putem folosi de la pereţi acustici, până la plante sau pur şi simplu distanţare obţinută prin reorientarea birourilor.

Reporter: S-a simţit o creştere pentru reamenajarea birourilor odată cu reluarea activităţii companiilor de la sediu?

Horaţiu Didea: Există multe cereri de studiu de caz, propuneri de soluţie. Oferim foarte multă consultanţă clienţilor noştri, dar incertitudinea este încă mare în acest moment, astfel că implementarea efectivă este de obicei amânată pentru 2021.

Reporter: Ce proiecte des­făşuraţi în prezent?

Horaţiu Didea: Avem proiecte foarte frumoase de mobilare cu companii de IT care investesc în ergonomie şi îmbunătăţirea calităţii mobilierului, avem proiecte interesante în sectorul industrial şi obişnuitele proiecte de reamenjare.

Reporter: Tot mai multe companii au descoperit beneficiile telemuncii. Credeţi că va scădea cererea din piaţă a spaţiilor de birou şi odată cu ea cererea pentru amenajarea acestora, iar companiile se vor axa mai mult pe telemuncă?

Horaţiu Didea: Nu se poate şti exact. Cred că cel puţin 30% din forţa de muncă va lucra de acasă în viitor, poate 50%, dar maniera în care va fi afectată cererea de spaţii de birouri este incertă, pentru că depinde şi de contextul economic global. Într-o economie deprimată cererea de birouri va scădea, într-una pozitivă nu cred că vom vedea o reducere semnificativă a suprafeţelor ocupate de birouri, pentru că telemunca nu poate substitui în totalitate tipologia muncii valoroase de astăzi -care implică inovaţie, creaţie şi colaborare. Telemunca este eficientă în special în cazul muncii de procesare, dar şi acolo cu nişte rezerve legate de capacitatea angajaţilor de a o susţine la un nivel productiv pe termen lung. Multe companii evaluează în prezent productivitatea la nivelul ultimelor 6 luni, iar rezultatele în privinţa telemuncii sunt mixte. Reducerea densităţii angajaţilor în birouri este într-adevăr o discuţie recurentă, însă pentru o densitate mai mică a angajaţilor, este nevoie în continuare de o suprafaţă de birouri suficientă. Din această perspectivă, precum şi a evoluţiei pieţei de amenajări într-un orizont mediu de timp, aş spune că este încă o dis­cuţie deschisă, cu multiple scenarii posibile.

Reporter: Care sunt principalele provocări pe care le întâmpinaţi în piaţă?

Horaţiu Didea: Incertitudinea şi faptul că nu se poate calcula în acest moment amplitudinea recesiunii în care ne aflăm. Calculele depind de evoluţia din perspectivă sanitară, unde se lucrează cu foarte multe necunoscute. Iar amplitudinea scăderii economice, la nivel global vorbind, impactează nivelul aversiunii faţă de risc şi înclinaţiei către investiţii.

Reporter: Care sunt perspectivele de dezvoltare ale domeniului în care activaţi în actualul context?

Horaţiu Didea: Noi activăm pe nişa de piaţă a amenajărilor de calitate, orientate către ergonomie şi design human-centered. Companiile analizează revenirea la birou, cel puţin parţial, astfel că mă aştept să existe tot mai multe proiecte de reamenajare după principii de ergonomie fizică şi socială adaptate la contextul sanitar. De asemenea, cred că angajatorii vor continua să investească în birouri de calitate, pentru a oferi angajaţilor lor valoroşi un mediu de lucru cu adevărat sigur şi confortabil. Astfel, pe termen lung cred că nişa noastră de piaţă va creşte, chiar dacă într-un ritm mai redus faţă de anii trecuţi, când aveam o perioadă de boom economic.

Reporter: Ce aşteptări financiare aveţi şi cum s-au schimbat aces­tea pentru anul în curs?

Horaţiu Didea: Am terminat 2019 cu o cifră de afaceri de 10,7 milioane de euro, iar pentru anul acesta presupunem că va exista o corecţie între 10 şi 35%, în funcţie de evoluţia ultimului trimestru din an şi proiectele de amenajare în care ne implicăm.

Reporter: Vă mulţumesc!

Articol aparut in editia Bursa Constructiilor din 11.09.2020