Tendinţe actuale în amenajarea spaţiului de lucru

Indiferent de cultura organizaţională sau domeniul de activitate, companiile fac eforturi pentru a-şi cuceri angajații prin oferirea unui mediu de muncă creativ și versatil. Tot mai des, spaţiul de lucru „clasic”, delimitat de pereţi, devine unul „co-working”. Companiile, în principal cele din domeniul IT&C şi outsourcing, aleg o amenajare a mediului de lucru în care spațiul principal se constituie într-un imens open space. Fără bariere vizuale, doar cu puncte de interes, ele constituie zone de networking, care să ofere angajaților atât o mobilitate completă cât şi o comunicare eficientă, cu scopul accelerării creativităţii, fără întreruperi, distanţă, telefoane sau e-mail-uri inutile.

Birourile de tip open-space sunt, din punct de vedere financiar, mai ieftine, prin faptul că pot intra cu până la 30% mai mulți angajați faţă de un spațiu împărțit în birouri.
„În ultimii douăzeci de ani felul în care oamenii muncesc s-a schimbat drastic. În principal, datorită schimbărilor tehnologice, stilurile de lucru au evoluat. Ultima tendință care răspunde acestor provocări în amenajarea birourilor corporate este mobilierul colaborativ și acustic”, explică Delia Didea, arhitect în cadrul Workspace Studio.

„Spaţiul de lucru trebuie să atragă, să încurajeze, să favorizeze și să rețină talentul, care nu este doar un uimitor vector de inovație și acțiune, ci și motorul care propulsează strategia unei organizații. Munca în spații deschise încurajează colaborarea, atât de necesară creșterii productivității și inovației, dar prezintă și provocări precum zgomotul și depersonalizarea spațiilor de lucru, care pot atrage demotivarea angajaților”.

Amenajarea unui spaţiu de co-working

În multe cazuri companiile aleg amenajarea unui spaţiu sub forma de „insule”. Acestea sunt, de fapt, grupuri de birouri unde vor lucra angajați din același departament/echipă sau oameni care, într-o formă sau alta, colaborează.
Conform specialiștilor, acest aranjament nu este cel mai eficient, datorită faptului că aceste grupuri trebuie plasate la distanțe mari din motive acustice, irosindu-se astfel spațiu prețios. De aceea, ei propun crearea unei zone de birouri, destinată în special lucrului individual, a uneia de şedinţe, plasată într-o zonă privată, separată prin panouri şi a altora de lucru în echipă, aflată într-una dintre marginile încăperii.

Dezavantajele open space-ului

Marile dezavantaje sunt dezumanizarea angajaților (prea mulți oameni pe metru pătrat, condiții improprii de zgomot și iluminat, monotonie vizuală, înregimentare a spațiului de lucru) și stress-ul provocat de zgomot. Atât din motive economice, cât și demografice, dar și de productivitate și eficientizare a proceselor de colaborare care au la bază tehnologia mobilă, arhitectura clădirilor de birouri nu se va mai întoarce la design-ul celular. Proiectele de birouri sunt cel mai adesea influențate major de costul pe metru pătrat, constrângeri bugetare și considerații legate de statut.

„Printr-o nouă abordare, se pot minimiza dezavantajele și mări beneficiile open-space-ului, creând, de asemenea, posibilități de a proiecta un spațiu care să fie asociat atât ţelurior personale ale angajaților, cât și obiectivelor companiei”, explică Horaţiu Didea, Managing Partner al Workspace Studio.

Zgomotul a generat o anumită temere de a face pasul spre biroul open-space. O bună parte din acesta poate fi redus, prin respectarea unor reguli simple, precum reducerea volumului la soneriile telefoanelor mobile, deplasarea la biroul colegului cu care se intercţionează, și nu interpelarea acestui sau reducerea volumului propriei voci. Noile tendințe arhitecturale de amenajare caută soluții eficiente care să îmbunătățescă mediul acustic din interior.

Soluţii pentru reducerea zgomotului

„Soluția este mobilierul colaborativ și acustic, care rezolvă toate aceste probleme printr-o soluție unitară. Prin structură acest mobilier este gândit să creeze delimitări ale spațiului promovând în același timp colaborarea. Caracteristicile acustice reduc considerabil zgomotul, iar prin designul personalizat soluțiile colaborative dau o notă personalizată fiecărui spațiu, contribuind la favorizarea manifestărilor individuale ale angajaților și la creșterea stării de bine”, spune Delia Didea.

Herman Miller a creat o nouă metodologie de planificare a spaţiului care se bazează pe studii de sociologie, arhitectură şi tehnologia informaţiei care au durat şase ani, rezultând un ansamblu de metode şi concepte de planificare şi mobilare a spaţiului.

Mobilierul acustic (panouri, placări, cabine, separatoare, lămpi, pufuri etc) este proiectat să reducă zgomotul din open-space absorbind anumite unde de sunet. De asemenea, există posibilitatea amplasării unor sisteme de separare modulară cu caracteristici acustice, care permit crearea de zone distincte, care vor absorbi sunetul și oferă spaţiului identitate și frumusețe.

În locul clasicelor birouri există o varietate de sisteme ingenioase de mobilare coloborativă care unesc și despart în același timp, fără a recurge la soluția „îngrozitoare” a vieţii între pereţi. Sunt sisteme care îmbină stația de lucru individuală cu masa de discuții (public office) sau care transformă dulapurile într-un element care desparte și unește în același timp.

O altă soluție este introducerea elementelor rezidențiale sau de mobilier public (canapele, fotolii, otomane, pături, mese înalte, măsuțe de cafea, pufuri, cabine telefonice, bănci de lemn etc) în spațiul de birouri. Efectul este că angajații se pot atașa emoțional de spațiul în care muncesc datorită atmosferei diferite și stimulatoare.

„Am observat că marii producători de soluții ergonomice nu sunt prezenți în România. De aceea, am decis să aducem în Romania cât mai mulţi dintre liderii mondiali ai domeniului, cum ar fi Wearwell, cel mai mare producător de covoare ergonomice Blueair AB, companie suedeză lider al industriei de purificatoare de aer sau Mey Gmbh, unul dintre cei mai mari producători de scaune ergonomice de tip industrial”, a explicat, în încheiere, Horaţiu Didea.

Workspace Studio – Ergonomos a fost dezvoltat de Horațiu Didea împreună cu partenerii săi, Delia Didea și Bogdan Bolohan, plecând de la o viziune axată pe ergonomie si design centrat pe ființa umană. În 2015 sunt Dealer Partener în România al Herman Miller, lider mondial al industriei de scaune ergonomice şi sisteme de mobilier de birou.

Articol de Radu Georgescu pentru Cariere Online