Digital Business - Cei care vor livra la standarde ridicate vor câștiga

Horațiu Didea este Managing Partner în cadrul Workspace Studio, companie specializată în solutii de fitout si mobilier de birou, partener unic acreditat al Herman Miller în Romania. În 2019, afacerile Workspace Studio s-au ridicat la 10.7 milioane de euro, duble față de 2018. L-am întrebat pe Horațiu Didea ce măsuri consideră că trebuie luate acum de guvern și companii pentru a minimiza efectele crizei COVID-19 asupra economiei.

"Statul nostru nu are bani deloc, funcționa din împrumuturi pentru plățile curente dinainte de criza globală din sănătate și economie. Deci, în acestă perioadă, va trebui să balanseze încasarea veniturilor, reducerea costurilor și susținerea celor rămași fără locuri de muncă, precum și a sectoarelor afectate puternic", este de părere Didea.

El crede că, în primul rând, ar trebui reduse costurile, prin reducerea cheltuielilor și eventual reducerea temporară a salariilor bugetarilor, "cealaltă variantă va fi devalorizarea leului". După reducerea costurilor, Guvernul Orban ar trebui să susțină măsuri care să permită tuturor sectoarelor de business să funcționeze, chiar și la cel mai redus nivel (magazine, hoteluri, etc), în condiții de maximă siguranță și distanțare socială: "dacă tot comerțul, transporturile, hotelurile și mai ales serviciile rămân complet închise se va crea o spirală foarte negativă și va genera o scădere economică dramatică", consideră Horațiu Didea.

Facilitățile fiscale reprezintă o gură de oxigen pentru companii, indiferent de dimensiune, pentru că le oferă impulsul necesar de a căuta variante prin care să continue activitatea economică, chiar dacă în parametrii mai restrânși sau complet reinventată ca linii de business sau produs: "doar dacă nu găsește soluții sau este într-un domeniu afectat major să apeleze la șomaj tehnic", este de părere Didea.

"Sigur că întreg sectorul privat ar putea fi ajutat prin reduceri ample de taxe și investiții, dar mă tem că statul nostru nu are resurse să intervină cu alte soluții în afara unor linii de credit cu dobândă subvenționată de stat. Cred că se vor dovedi utile și, probabil, vor ajuta multe companii să evite blocajele de cashflow, probabile în astfel de situații economice", a menționat omul de afaceri.

Sănătatea financiară și funcționalitatea sunt critice pentru companii în această perioadă incertă, iar firmele trebuie să își balanseze cheltuielile, reducând costurile, crede Horațiu Didea. "Acolo unde este posibil, companiile se pot orienta către noi linii de business sau produse cu cerere mare în prezent, urmând ca apoi să revină sau să le integreze în modelul de business. Exemple în acest sens sunt producătorii de cosmetice sau alcool, care produc acum și soluții de dezinfectare, sau companiile care și-au schimbat canalul principal de vânzare și desfășoară vânzarea exclusiv online".

Horațiu Didea este de părere unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie să le facă companiile în acestă perioadă este să asigure cele mai bune servicii posibile clienților: "pentru că resursele financiare sunt insuficiente, cei care fac investiții caută și așteaptă calitate maximă, atât în produs, cât și în servicii. Iar cei care vor fi capabili să livreze la standarde ridicate vor câștiga. Orice recesiune acționează într-o măsură mai mică sau mai mare ca o sită, care cerne afacerile construite pe principii solide, competitive și sustenabile și le elimină pe cele dezvoltate oportunist și care nu aduc plus valoare".

Articol aparut in editia Digital Business din 12.04.2020