Digital Business - Cum va arăta munca la birou în 2021

Restricțiile au fost ridicate. Pandemia însă rezistă. La nivel național, cifrele continuă să fie alarmante, iar multe business-uri sunt în continuare afectate de măsurile de siguranță impuse de autorități. Contextul, dar mai ales precauția angajaților și angajatorilor deopotrivă, favorizează munca remote. Clădirile de birouri, altădată pline până la refuz, au în continuare etaje goale. Angajați răzleți care preferă să vină la birou din motive obiective, câteva ședințe. Dar nu networking, nu socializare, nu ședințe cu mai multe de 10-15 persoane, nu teambuildinguri sau cursuri de perfecționare.

Cum arată biroul în era post-COVID? Ce schimbari vă așteptați să vedem în perioada următoare?

Horațiu Didea: Viitorul aparține birourilor ergonomice, cu design care să servească interacțiunilor și schimbului de idei. Recent am urmărit o prezentare foarte interesantă în care Mike Popa, unul dintre cei mai experimentați executivi din România, citând Barrett Values Centre, arăta că valorile personale ale angajaților s-au schimbat semnificativ după pandemie. Familia a trecut de pe locul 5 pe locul doi, iar wellbeing, care nu era în top 10, este acum pe locul 5.

Grija față de angajat, adaptabilitatea, învățarea continuă, sunt și ele mult în creștere. Viitorul, cel putin pe termen mediu, va tinde să se adapteze acestor valori, oamenii împărțindu-se între familie și un interes mai mare față de ființa umană și wellbeing și provocările majore are noului mediu de muncă și business, care presupun adaptabilitate mărită, învățare continuă și capacitatea de a face diferența.

La Workspace Studio am militat permanent pentru birouri ergonomice și design human-centered. Mulți dintre clienții noștri au înțeles încă de anii trecuți că biroul trebuie să fie un spațiu de conectare, pentru schimb și dezvoltare de idei și creativitate, nu neapărat un loc de muncă individuală. De aceea am văzut cum stațiile de lucru ergonomice si flexibile au înlocuit cubicle-urile monotone, cum culorile și elementele de separare au creat design plăcut vederii și șederii, cum sălile mari de conferință au fost înlocuite de spații de relaxare și colaborare mai informale, cu design de lounge sau cafeteria.

Măsurile de distanțare dictate de pandemie reprezintă o manifestare a ergonomiei la locul de muncă. Doar că acum, aproape toate companiile vor trebui să își adapteze biroul din această perspectivă, iar înainte acesta era un diferențiator utilizat de companiile care voiau să asigure retenția și atracția celor mai buni candidați.

Vorbim despre spații mai largi, despre o ventilare foarte bună a aerului, despre materiale de calitate și, bineînțeles, despre curățenie și sanitizare constante.

Dar asta nu înseamnă neapărat că suprafețele de real estate ale birourilor vor crește, fiindcă pe fondul fenomenului work-from-home, nu toți angajații vor reveni la birou în fiecare zi. Deja companiile realizează activ sondaje interne privind starea de spirit și productivitatea angajaților, în vederea prioritizării revenirii la birou. Credem ca cel putin 30% dintre angajati vor lucra de acasă mai mult de jumatate din timp, că din ce în ce mai mult se va implementa conceptul de shared desking și că suprafetele efective necesare vor scadea și ele cu 10-30% , cel putin pe termen scurt si mediu.

Biroul devine un spațiu mai exclusivist, dedicat celor mai valoroși angajați, celor care inovează și creează valoare și mai puțin pentru munca individuală de procesare a datelor, care poate fi realizată la distanță.

Cu un număr atât de mare de angajați care lucrează de acasă și companii care anunță o perioadă extinsă de muncă remote, chiar până la mijlocul anului viitor, care mai e rolul birourilor, cât vor rezista?

Horațiu Didea: Biroul viitorului este un mediu hibrid: cu angajați care revin la birou, dar și cu mulți angajați care lucrează la distanță, și foarte orientat către inovație și colaborare.

Birourile nu vor dispărea, dimpotrivă, vor fi mai frumoase și mai plăcute, mai dezirabile. Biroul va reprezenta, poate mai mult ca în trecut, “fața companiei”, fiind unul din puținele elemente de identitate care nu pot și nu vor evada în digital.

Pandemia a forțat tot globul la un experiment social – acest work-from-home adoptat peste noapte. Efectul este de văzut și urmărit practic pe termen lung. Fiindcă munca în echipă funcționează acum la distanță pe fondul unor echipe conectate și consolidate dinainte printr-o interacțiune naturală la birou – discuțiile informale la cafea, prânzul împreună, întâlnirile unu la unu, prin toată socializarea care avea loc la birou. Interacțiunea digitală are multe limitări, iar acestea se vor vedea tot mai bine lunile următoare.

În ceea ce priveste rolul birourilor, cred că sunt două aspecte: pe de-o parte, pentru biroul văzut ca loc de muncă, loc de procesare a datelor, era demult scrisă o “cronică a unei morți anunțate”, iar aceasta a fost cauzată nu de pandemie, ci de tehnologie, de viteza Internet-ului și dezvoltarea device-urilor conectate.

Pe de altă parte, biroul trece într-o nouă eră, respectiv aceea în care este perceput ca spațiu de socializare și interacțiune. Această viziune asupra spațiului de birou va deveni mainstream, după ce în ultimii ani a fost adoptată treptat în special de companiile de tehnologie și în general de organizații foarte orientate către angajați.  Biroul își va păstra și accentua, astfel, latura identitară și de potențator de creativitate.

Pandemia a accelerat această tranziție fiindcă și în această perioadă de work-from-home s-au văzut foarte bine tipurile de muncă și interacțiuni care se pot realiza cu succes la distanță și respectiv cele pentru care este nevoie de conectare, întâlniri și o conexiune mai personală.

Ce fel de proiecte de amenajare de birouri își doresc companiile în perioada aceasta?

Horațiu Didea: Dincolo de măsuri sanitare sporite, companiile cu care noi lucrăm vor același lucru ca înainte, respectiv un spațiu ergonomic, care să susțină productivitatea angajaților și să reflecte cultura organizațională, să ofere calitate și wellbeing la birou.

Workspace Studio este companie locală specializată în soluții de amenajări și mobilier de birou orientat catre design ergonomic human–centric și partener unic acreditat al Herman Miller în Romania.  În 2019, afacerile Workspace Studio au fost de 10.7 milioane euro, duble față de 2018.

Articol aparut in editia Digital Business din 29.09.2020