Economica - Ce faci cand nu te poti reinventa ca afacere in criza Covid-19

Horațiu Didea, un antreprenor al cărui business a depășit anul trecut pragul de 10 milioane de euro, spune că nu poți să aștepti mâna întinsă a Guvernului care să te treacă peste criza generată de noul coronavirus. Dacă nu poți da altă misiune afacerii tale, trebuie să te adaptezi. Asta poate însemmna digitalizarea rapidă, găsirea unor alte linii de business sau un altfel de organizare.

Când ai depășit deja pragul de 10 milioane de euro cu business-ul tău, nu poți să speri decât la mai bine. Mai ales într-un an 2020 ce se prefigura bun din punct de vedere economic. Era și cazul lui Horațiu Didea, un antreprenor care vinde mobilier de birou și soluții de amenajare a acestor spații prin compania Workspace Studio, care își bugetase pentru anul acesta un plus de 10% față de 2019, adică în jur de 12 milioane de euro.

Perspectiva s-a redus acum la jumătate, iar antreprenorul a constatat că nu își poate reinventa complet afacerea, așa cum au făcut alții, trecând de la cosmetice la biocide, spre exemplu, dar poate face totul mai bine. Așadar, chiar și acum, angajații Workspace Studio lucrează, șantierele funcționează, cu măsuri de prevenție și securitatea muncii, iar livrările de mobilier au fost până acum în parametri, cu întârzieri normale în special la producția din Italia.

“Nu putem merge toți acasă să așteptăm bani de la stat și să treacă furtuna, fiindcă în 2-3 luni statul nu va mai avea cu ce să susțină sute de mii de români în șomaj tehnic. Fiecare companie, oricât de mare sau mică, trebuie mai întâi să caute variante prin care să continue, chiar dacă în parametri mai restrânși, activitatea economică. Să producă valoare. Altfel, intrăm într-o spirală negativă care nu poate duce la nimic bun”, crede Horațiu Didea. Pentru el adaptarea, nu neapărat reinventarea, este necesară businessurilor în perioada aceasta.

“Adaptarea la noile condiții de piață poate presupune digitalizarea, mărirea calității și nivelului de customer service, dezvoltarea unor noi linii de business, dar și tranziția către alte forme de organizare. Acestea presupun simplificare, procese optimizate, mai rapide, livrare la timpși reducerea fluxurilor birocratice care nu produc plus valoare și întârzie rezultatul”, mai explică Didea care se așteaptă acum la o cifră de afaceri de aproximativ 6 milioane euro pentru acest an.

Lichiditățile-principala problemă a companiilor în pandemia Covid-19 Potrivit lui Didea, lipsa lichidităților este principala problemă cu care se confruntă multi antreprenori, în această zonă fiind așteptat și ajutorul Guvernului cu linii de finanțare sau infuzii de investiții în sectoarele grav afectate. “Este important ca business-urile să continue să funcționeze, să se repornească cât mai rapid sectoarele închise, iar guvernele să asigure măsuri care să sprijine cash flow-ul și circulația banilor, astfel încât să nu apară blocaje în lanț”, conchide antreprenorul.

“Cred că mesajul, inclusiv din partea autorităților, către mediul economic ar trebui să fie mai susținut în direcția continuării business-ului, adaptării și căutării de soluții pentru supraviețuire și susținerea afacerilor”, mai spune antreprenorul care se vede dând unul dintre testele majore ale maturității în business. "Vom da cu toții un test al agilității în următoarele luni, urmând ca cei care arată capabilitatea de a oferi produse și servicii la standarde înalte să iasă câștigători, sau măcar mai puțin șifonați.".

Didea și-a început business-ul în 2010 și este partener unic acreditat al Herman Miller în România, lider mondial al industriei de scaune ergonomice și sisteme de mobilier de birou.

Articol aparut in editia Economica.net din 14.04.2020