Forbes - Best Office Hubs 2020

Bucureștiul a început să devină o piață a chiriașilor clădirilor de birouri, tendință care va fi mult mai vizibilă în 2020, potrivit companiei de consultanță imobiliară Colliers International. De asemenea, costul cu amenajarea spațiilor de birouri a crescut cu 25%-30% în ultima perioadă.

Piața amenajărilor de birouri premium a cunoscut o creștere de la an la an, ceea ce nu este surprinzător, având în vedere că am plecat totuși de la un nivel foarte scăzut comparativ cu statele din Vest sau chiar cu anumite țări din regiune. În ultimii cinci ani, piața a crescut permanent și continuă să crească, în primă fază pe fondul dezvoltării unor sectoare economice competitive precum sectorul IT, iar apoi în domenii precum Banking, Industrie sau Servicii. Companiile din IT au dat tonul și au fost primele care au înțeles impactul ergonomiei și al soluțiilor de amenajare de calitate în atragerea, retenția și motivarea angajaților. De altfel, sectorul IT generează anual circa 80 % din afacerile Workspace Studio. În acest domeniu, mobilitatea talentului este foarte mare, iar companiile locale concurează adesea în procesul de recrutare cu companii internaționale, astfel că au început să investească în designul birourilor și calitatea mobilierului și accesoriilor”, declară Horațiu Didea, Managing Partner Workspace Studio, companie specializată în soluții de fitout și mobilier de birou orientat către design ergonomic.

Pe fondul creșterii pieței office, dar și a pieței amenajărilor de birouri premium, afacerile Workspace Studio s-au dublat în 2019, ajungând la 10,7 milioane de euro, față de 5,3 milioane de euro în 2018. Pentru acest an, compania estimează o creștere cu 10% a cifrei de afaceri, iar pentru a susține cererea de proiecte și tendințele, compania va aduce pe piață o nouă gamă de produse Herman Miller și va adăuga pardoseli, soluții acustice, tavane și alte produse arhitecturale.

Am avut mai multe proiecte de amploare, cu bugete mai mari decât în anii trecuți. Piața a avut în ansamblu o dinamică pozitivă, atât din perspectiva noilor spații de birou date în folosință anul trecut, cât și a interesului față de ergonomie și soluții de amenajări de calitate, ceea ce a creat un context prielnic pentru dezvoltare accelerată. Un alt motor de creștere au fost proiectele de reamenajare pentru îmbunătățirea mediului de lucru și productivității la birou, care au generat aproximativ 30% din cifra de afaceri. Proiectele integrate de amenajări după principii de ergonomie și cu mobilier de calitate reprezintă 70% din cifra de afaceri”, a precizat Horațiu Didea.

Totodată, interesul companiilor pentru ergonomie este în creștere, astfel că și bugetul alocat acestui segment a crescut. Investiția medie într-un post de lucru amenajat de Workspace Studio în 2019 a fost de 1.300-1.500 de euro/ angajat, în creștere cu aproximativ 20% față de 2018. Atât interesul pentru ergonomie, cât și bugetul alocat sunt în creștere. Acesta include scaunul, biroul și cota din spații comune, precum sălile de ședințe, zonele de cooperare, conectare sau relaxare. Pe acest fond, Workspace Studio a vândut circa 4.500 scaune de birou. Modelele cele mai populare sunt cele de la Herman Miller. Costurile pentru un scaun Herman Miller se situează între 300 și 1.500 de euro, în funcție de model, opțiuni și de volumul achiziției.

Din perspectiva amenajărilor, am observat o tendință tot mai accentuată de a gândi componente de office-wellbeing încă din faza de dezvoltare sau construcție, semn că și dezvoltatorii integrează această direcție de diferențiere pe care o doresc și companiile. Spațiile verzi, zonele de relaxare, facilitățile împrumutate din viața non-office a oamenilor devin tot mai populare în ofertele dezvoltatorilor”, menționează reprezentantul Workspace Studio.

IT-ul a rămas domeniul principal de activitate al clienților Workspace Studio, reprezentând circa 80% din total. Proiectele din București au generat 90% din cifra de afaceri a companiei, restul fiind împărțit între orașele cu creștere din țară –Timișoara, Iași și Cluj-Napoca. Pentru 2020 reprezentanții companiei se așteaptă la o scădere a ponderii IT-ului, pe măsură ce tot mai multe companii din Servicii, Banking și Industrie se orientează către birouri contemporane și amenajări ergonomice. Din portofoliul de clienți ai Workspace Studio fac parte Philip Morris, Oracle, Playtika, Bayer, Adobe, Engie, Uber, eSky, Coca-Cola, Panasonic sau UiPath.

Cel mai amplu proiect al anului 2019 pentru Workspace Studio a fost o reamenajare, în cadrul căruia o companie multinațională a avut ca obiectiv îmbunătățirea mediului de lucru și a confortului angajaților prin crearea unor spații informale de relaxare, de conectare și cooperare. Valoarea acestui proiect s-a ridicat la 1,5 milioane de euro, spațiul fiind folosit de peste 750 de angajați ai companiei.

Cred că sunt mai multe tendințe care s-au remarcat în ultima vreme în birourile moderne, contemporane – de la designul bazat pe o cromatică bogată și care susține identitatea vizuală a fiecărei companii, la zone verzi și spații de relaxare, de la redefinerea zonelor de colaborare și până la cafeterii tot mai bine dotate. Anul acesta cred că vom vedea și mai multe spații multifuncționale, adaptate la diverse activități pe care le realizează angajații – munca individuală, schimbul de idei, prezentări, contemplare, relaxare, creație etc. Soluțiile specifice de mobilier, de la scaune automate proiectate special pentru «shared spaces», la măsuțe de laptop, canapele cu rol separator etc. vor fi din ce în ce mai prezente în proiectele noastre. Apoi, soluțiile acustice performante pentru reducerea zgomotului în birourile tip open space vor deveni tot mai populare. Și, nu în ultimul rând, adoptarea produselor ergonomice și de calitate, precum scaunele ultra-ajustabile cum sunt cele de la Herman Miller sau birourile ajustabile pe înălțime”, a adăugat Horațiu Didea.

Articol aparut in editia Forbes din 12.03.2020