Pentru designerii berlinezi de la Studio 7.5 – Carola Zwick, Roland Zwick și Burkhard Schmitz –cea mai nouă creație a lor pentru Herman Miller reprezintă concretizarea celui mai ambițios obiectiv: un design care să reprezinte un nou punct de referință în privința confortului personalizat. Noul sistem de înclinare Auto-Harmonic a fost în mod special un proiect la care s-a lucrat mai mulți ani.
Designerii știau, încă de când lucrau la modele anterioare precum Mirra, Setu sau Mirra 2, că scaunul ideal trebuie să ofere o senzație plăcută de echilibru natural. „Scaunul trebuie să permită utilizatorului să-și schimbe poziția cât mai ușor posibil”, spune Roland. „Acest lucru este posibil numai dacă avem un scaun reglat corect, așa că ne-am propus să construim un scaun care face acest lucru în locul utilizatorului.”
Sistemul de înclinare al unui scaun este la fel ca sistemul de transmisie pentru o mașină și, la fel ca sistemele de transmisie, unele sunt manuale, iar altele, precum cel al scaunului Cosm, sunt automate. În cazul altor modele cu autoreglare, scaunul „impune” utilizatorului o anumită poziție, forțând corpul să se conformeze mișcării de înclinație. În schimb, sistemul Auto-Harmonic al modelului Cosm este conceput să se adapteze utilizatorului, indiferent de poziția acestuia, asigurându-i echilibrul la înclinare și senzația de confort personalizat. Studio 7.5 și Herman Miller au perfecționat acest sistem de înclinare autoreglabil prin inventarea unui mecanism complex și optimizat foarte precis. În funcție de forța exercitată vertical de către utilizator – mereu în mișcare – pinioanele din interiorul mecanismului deplasează punctul de sprijin de-a lungul unui arc lamelar, reglând automat tensiunea elastică a scaunului..
Dar mecanismul de înclinare al noului Cosm nu este singurul motiv pentru care acesta este cel mai rafinat design de până acum; a fost nevoie de un proces meticulos de prototipizare a sute de componente sculptate manual și printate 3D pentru a oferi utilizatorului o experiență cu totul unică. „Una dintre cele mai importante provocări – sau, aș putea spune, una dintre cele mai importante oportunități – a fost găsirea unui mod de atașare a spătarului cu suspensie în așa fel încât acesta să se îmbine cu restul cadrului cât mai armonios”, spune Burkhard. Soluția optimă a fost un sistem „dințat” care face posibilă atașarea materialului elastic al spătarului la cadrul scaunului, dar și menținerea elasticității ferme a acestuia pentru o repartizare uniformă a presiunii. Modul ingenios în care designerii de la Studio 7.5 au atașat materialul spătarului la cadrul scaunului este un excelent exemplu de „artă industrială”, cum o numesc chiar ei – un reper principal în activitatea de design a acestora. „Ne place să creăm produse al căror principiu de funcționare să fie ușor de înțeles, chiar dacă nu ești mecanic sau inginer”, spune Carola.
Designul ergonomic al scaunului Cosm este completat de brațele în formă de frunză – un element complet inedit. Proiectarea acestora a început cu o bucată de spumă înfășurată pe un suport de lemn. În timp, au căpătat noi forme, dimensiuni și chiar denumiri, precum „scaun de motocicletă, semi-tub pentru brațe sau urechi Dumbo”. „Zona cotului este o parte foarte delicată a anatomiei noastre, care preferă o suprafață moale, dar stabilă”, ne explică Burkhard. „Brațele în formă de frunză ale modelului Cosm sunt în armonie cu aceleași principii funcționale și estetice ca restul scaunului, având un aspect super-stilizat și oferind un nivel superior de confort.” Ținând cont de specificul activităților profesionale ale prezentului, Studio 7.5 a proiectat aceste brațe în așa fel încât să asigure confortul pentru o mare varietate de activități. Brațele în formă de frunză asigură o poziție naturală și confort atunci când folosești un telefon sau ții o carte în mână, iar unghiul brațelor este conceput în așa fel încât te poți apropia de birou pentru a lucra fără ca acestea să încurce.
Deși o mare parte a procesului de proiectare a modelului Cosm a fost ocupată de provocări tehnice, designerii de la Studio 7.5 nu au neglijat nici aspectul estetic. Grație spătarului cu suspensie a cărui formă sculpturală dă impresia de continuare, scaunul are aspectul unui obiect unitar, nu doar al unui set de piese și componente. Și compoziția materialelor reflectă această impresie unitară. „Colorarea monocromă dematerializează obiectul”, spune Burkhard în legătură cu vopsirea prin scufundare în vopsea, prin care este aplicată o singură nuanță tuturor componentelor scaunului. „Scaunul este realizat din numeroase componente din metal și plastic, dar în cele din urmă este un obiect unitar.”
Cuvântul german pentru design este entwerfen, care s-ar putea traduce, aproximativ, „a arunca”. Pentru Carola, aceasta înseamnă „a arunca ceva înaintea standardelor, înaintea cunoștințelor pe care le deții, pentru a te ajuta să evoluezi în direcția potrivită.” Pentru Studio 7.5 și Herman Miller, această evoluție a avut ca rezultat cel mai avansat design de până acum: scaunul Cosm.